Prin memoriul înaintat Guvernului României în 25 septembrie 2023, am solicitat menținerea reglementării actuale a CASS în sectorul construcțiilor, arătând că prin reintroducerea acesteia:
- statul român va colecta – doar la nivel teoretic – taxe mai mari, pentru a le cheltui pentru contracte de execuție mai scumpe;
- statul își va mări cheltuielile, deci va mări deficitul bugetar;
- salariul net al muncitorilor în construcții se va diminua și că toate calculele prezentate de Guvern în spațiul public neagă aritmetica și realitatea din piața muncii.
La un salariu mediu net în sectorul construcțiilor de 5.000 de lei, diferența între cuantumul actual al taxelor și cel nou înseamnă majorarea contribuțiilor cu 70,65%.
Luând în calcul media salariului net declarat în sectorul construcțiilor, de 5.000 de lei, se observă diferența majoră între taxele din prezent și cele care vor trebui plătite dacă sunt aplicate propunerile de măsuri fiscale:
- în prezent, pentru un salariu net de 5.000 de lei, trebuie plătite taxe în valoare totală de 1.492 de lei, formate din CAS = 1349 lei + CAM = 143 lei (calculat la 2,25%);
- în viitor, pentru un salariu net de ≈ 5.000 de lei, trebuie plătite taxe în valoare totală de 2.546 de lei, formate din CAS = 1.615 lei + CASS = 760 lei + CAM = 171 lei (calculat la 2,25%).
Mărirea taxelor se va reflecta în majorarea valorii contractelor cu un procent raportat la o creștere cu cel puțin 40,81% a costurilor de manoperă aferente. Toate aceste majorări se vor regăsi în prețul final al construcției.
Având în vedere că aproximativ 60% din valoarea totală a contractelor în sectorul construcțiilor din România este constituită din contractele încheiate cu statul român, mecanismul ce impune modificarea devizelor, reverificarea și reaprobarea acestora de către autorități conduce la mărirea aparatului de funcționari publici și a infrastructurii administrative. Deci, la final, statul va cheltui mai mult.
Cercul vicios al impredictibilității administrativ-fiscale, prin care statul modifică din mers legislația, constituie un management profund defectuos, care autogenerează deficit bugetar.
Reintroducerea CASS în sectorul construcțiilor este o măsură care dezavantajează atât statul român, cât și pe antreprenorii români. În plus, din cauza blocajului administrativ-fiscal și a întârzierii execuțiilor, există riscul major de a pierde fonduri europene. În concluzie, reglementarea actuală a CASS în sectorul construcțiilor trebuie menținută.
În 26 septembrie, Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament pe noile prevederi fiscale, promițând prosperitate și garantând că toate salariile vor crește. Blamând argumentele care susțin contrariul.
În data de 28 septembrie, Prim-ministrul Ciolacu a dat dreptate argumentelor din Memoriul pe care l-am înaintat Guvernului: a înțeles, în sfârșit că salariul minim net în construcții, agricultură și industria alimentară va scădea după reintroducerea CASS, chiar și după majorarea de 300, respectiv 500 de lei.
Este tragic pentru mediul de afaceri românesc și pentru toți românii. Sunt consecințe tragice ale scenetei politice în care incompetența absolută, ridicolul și reaua-voință se validează reciproc.
CMF: 11240014